Ik (Puck) sprak Sanne en Sandra over hun voorliefde voor lezen en hoe zij het leesplezier de klas in willen brengen. Lees hieronder het interview dat ik met ze had.
Jullie delen beiden een liefde voor lezen sinds jullie kindertijd. Kunnen jullie iets vertellen over hoe dit zich heeft ontwikkeld?
Sanne: Als kind verslonden we elk boek dat we konden vinden. Tijdens onze tienerjaren raakten we die passie een beetje kwijt, maar toen we gingen studeren, vonden we het allebei weer terug. Voor mij gebeurde dat toen ik de Pabo ging doen in Leiden. Ik kwam weer in aanraking met jeugdboeken en jeugdliteratuur. Het was zo leuk om te realiseren dat ik die liefde voor lezen nu kon overbrengen op de kinderen die ik les ging geven.
Sandra: Ik schreef mijn afstudeerscriptie over leesbevordering. Het verbaasde me altijd dat leerlingen in groep 3 niet konden wachten om te leren lezen, terwijl leerlingen in groep 7 vaak uit het raam staarden tijdens het lezen. Toen ik mijn baan bij de bieb opzegde en voor de klas ging staan, besloot ik me volledig te richten op leesbevordering. Maar je wordt zo in beslag genomen door alles wat met onderwijs te maken heeft, dat het belangrijk is om ook de leerkrachten gemotiveerd te houden.
Hoe vonden jullie elkaar als partners in leesbevordering?
Sandra: We kwamen elkaar tegen op de Beatrixschool. We merkten dat het samenwerken heel fijn is, want in je eentje de kar trekken in het onderwijs is niet altijd makkelijk. We organiseren aan het begin van het jaar bijvoorbeeld een boekenpromotie tijdens het teamoverleg. Dan vullen we een tafel met geschikte boeken voor verschillende leerjaren en inspireren we de leerkrachten om aandacht te besteden aan leesplezier. Daarnaast organiseer ik de (kinder)boekenclubs binnen Spaarnesant. Ook zo leuk in het kader van leesplezier bij leerkrachten en leerlingen.
Sanne: Precies. Het is zo belangrijk om dat leesplezier te voeden. Ik zie dat kinderen echt opgaan in hun boeken. Laatst was er een jochie dat niet kon stoppen met lezen terwijl we de klas aan het opruimen waren. Dat soort momenten zijn geweldig om te zien.
Wat vinden jullie belangrijk bij het bevorderen van leesplezier in de klas?
Sandra: Vrij lezen is belangrijk, maar niet genoeg. Probeer er altijd iets klassikaals aan te koppelen, al is het maar twee minuten. Vraag bijvoorbeeld wat ze leuk vonden aan hun boek of deel iets over wat je zelf leest. Dat maakt het lezen levendig en interessant.
Sanne: Ja, en zorg voor een goed boekenaanbod. Op mijn vorige school hadden we alleen oude boeken, niets van de afgelopen 10-15 jaar. Het is belangrijk dat kinderen boeken hebben die aansluiten bij hun belevingswereld en interesses.
Hebben jullie tips voor leerkrachten die leesplezier willen bevorderen?
Sandra: Ja, lees zelf ook jeugdboeken als het kan. Als je weet wat er beschikbaar is, kun je kinderen beter begeleiden en boeken aanraden die hen aanspreken. En laat kinderen boekentips aan elkaar geven. Als een kind enthousiast vertelt over een boek, willen anderen het vaak ook lezen. Dat stimuleert de leeslust. En voor leerlingen die niet van lezen houden vind ik informatief lezen een goede insteek. Vraag naar de interesses en hobby’s van het kind. Er is altijd wel een instapboek te vinden dat hierbij past. Begeleid het kind extra door samen het eerste hoofdstuk te lezen en erover te praten. Zo maak je lezen leuk en toegankelijk.
Sanne: En gebruik samenleesboeken. Lees met de hele klas hetzelfde boek en bespreek de hoofdstukken samen. Dit helpt vooral kinderen die lezen lastig vinden, omdat ze dan niet achterblijven en mee kunnen praten over het verhaal. En lees zelf wanneer de klas leest. Zien lezen doet lezen!
Sanne en Sandra denken heel graag mee over leesplezier en leesbevordering binnen de school, heb je vragen over leuke boeken? Wil je eens sparren? Laat het ze vooral weten! Ze zijn bereikbaar via de mail:
Sanne Dorrepaal sanne.dorrepaal@spaarnesant.nl
Sandra van Wagensveld sandra.van.wagensveld@spaarnesant.nl