Op onderzoek uit!
Kennis delen en leren van elkaar is niet alleen leerzaam, het is ook hartstikke leuk!
We starten in schooljaar 22/23 met de interne schoolreizen. Er zijn 8 scholen die een deel van een studiedag inzetten om op andere scholen binnen het bestuur mee te kijken, een onderzoek te doen of kennis op te doen over een bepaalde werkwijze of methodiek. De ontvangende scholen zijn gewoon in bedrijf zodat er veel te zien is!
Mocht je los van deze georganiseerde schoolreizen ook graag meer willen weten over een school of een ontwikkeling dan kun je hieronder zien wat er zoal te zien en onderzoeken is op de verschillende scholen van Spaarnesant. Neem gerust contact op met het contactpersoon en maak zelf een afspraak!
School |
Te zien of te onderzoeken! |
Contactpersoon |
De Cirkel
|
- Met sprongen vooruit (1 t/m 8)
- De Vreedzame School.
- Hoe werkt een combinatiegroep.
- Werken vanuit themaplannen (1/2)
- Plusklas (gr 4 tm 8)
- IPC school in oprichting
|
Ayse Karaburun |
Bos en Vaart |
- Kunst van het Lesgeven (didactisch handelen) lessen observeren, in gesprek met ambassadeurs
- Vakdocent Engels (in gesprek en lessen volgen)
- Basicly (volgen van lessen en in gesprek met specialisten)
- Werken met plan (kies) borden in groepen 3 en 4
- Plusklas
- Blink
|
Angelique Post |
De Kring |
- Plusklas
- DWS in school
- Blink (cultuuronderwijs)
- IQ beweeg
|
Cathelijne Thomas |
Hannie Schaft |
- PBS zeer goed geïmplementeerd
- Talentfluisteren
- Ervaring met IEP
|
Marc Nieuwland |
De Globe |
- Passend onderwijs
- NT2 onderwijs in de praktijk
- Samenwerken op een kleine school
|
Robin van Norde |
IKC Schalkwijk
|
- Omgaan met complexe sociaal emotionele problematiek,
- Onderwijs aan moeilijk lerende kinderen
- Samenwerking verschillende disciplines (zorg onderwijs)
- Teambreed werken met de Peers methodiek
- Teambreed werken aan pedagogisch tact
|
Saskia Bruschke |

Van Voorthuijsen |
- Speciaal onderwijs (ZML)
- Structuur, picto’s, gerichte ondersteuning
|
Martine Joustra |
Camelot |
- Groepdoorbroken onderwijs – instructies op niveau
- Zelfstandig werken binnen en buiten de groep
- Thematisch werken
- Leerkrachten werken met alle leerlingen uit 3 leerjaren
|
Ursela van den Born |
Cruquiusschool |
- School in opbouw, hoe werkt dat?
- IPC (middag)
|
Mariëlle Witteman |
De Parel |
- Kennismaking met speciaal onderwijs aan specifieke doelgroep: lichamelijke beperkingen, i.c.m. laag niveau e.d.
- Inzet van aangepaste materialen t.b.v. onderwijs;
- Inzet van ondersteunende gebaren;
|
Ellen Verwer |
De Wilgenhoek |
- Groepstraining vanuit de methode groepsgeluk voor de groepen 3 t/m 8
- Kindercoaching
- Taal in Blokjes
- Planmatig- en cyclusmatige ondersteuning op maat (ondersteuningsniveau 3)
- Een sterke inloop bij de kleuters
- Projectmatig werken binnen het HB-aanbod
- List – lezen
|
Marc Nijland |
De Spaarneschool |
- Combinatiegroepen en groepsdoorbroken werken (samen ontdekken we meer)
- Op weg naar een groene school
- De Schoolschrijver
|
Sharon Rijnbeek |
Zonnewijzer
|
- Kunst en cultuur
- Kanjerschool
|
Arlette van der Veldt |

De Beatrixschool |
- Wetenschap en technologie onderwijs,
- Extra aanbod voor leerlingen met fixed mindset,
- Extra lessen van onze methode SEL Kwink
die door de gymleerkracht worden ingezet.
- in ontwikkeling:het onderwijsaanbod te versterken,
leerlingen eigenaar te laten worden, van cijfers naar portfolio
|
Marie-Eline Vervoort
|
IKC
De Argonauten |
- IPC onderwijs
- rapportfolio
|
Peggy Kraakman |
De Zuidwester |
- Talentonderwijs in de hele school
- Verbreding onderwijsaanbod mbt de talenten van de leerlingen (in samenwerking met ouders)
|
Femke Nijbroek |
De Wijde
Wereld |
- Montessori onderwijs
- Snappet
|
Mandy de Graaf |
De Erasmus |
- Thematisch werken met Blink
- Beeldende activiteiten binnen de thema’s
- Begrijpend lezen via de aanpak Close Reading
- Werken met rijke teksten
- Rustig en warm pedagogisch klimaat
- Leesonderwijs in het DNA van de school
- Krachtige instructies d.m.v. EDI
|
Ruscha Wijdeveld |
De Piramide |
- Schakelklas
- Sterk pedagogisch klimaat
- Ouderbetrokkenheid
(Marja Stam en Louiza Aichi)
- Logo 3000 (Ilse vd Fits)
|
Jacky Boogaard |
Ter Cleeff |
- Een goed lopend creatief middagprogramma
|
Denise Weijers |
Stafbureau |
- In gesprek met Marten over het kompas van Spaarnesant
- Een rondleiding door het Stafbureau, wat gebeurt daar eigenlijk achter de schermen.
- Welke afdeling zou je meer over willen weten, HR, financiën en personeels salaris administratie antwoorden al je vragen.
|
Mens & Organisatie Spaarnesant |
