Gedrag

Het leernetwerk gedrag is bezig met het opzetten van een professionele leergemeenschap. We zullen komend schooljaar met een aantal zeer enthousiaste en gemotiveerde collega’s meer inhoud gaan geven aan ons netwerk. We willen graag gebruik maken van alle kennis die aanwezig is binnen alle scholen van Spaarnesant. Het klinkt als een cliché maar leren van en met elkaar is in onze ogen erg belangrijk.

Vanuit het leernetwerk wordt er gewerkt aan de volgende doelen

  • Overzicht expertise binnen Spaarnesant
  • Vergroten kennis en expertise personeel Spaarnesant
  • Vergroten motivatie en plezier op de werkplek
  • Open leercultuur waarin scholen van Spaarnesant met en van elkaar kunnen leren

Deelnemers leernetwerk

We vinden het leuk als je ons mailt met je vragen of suggesties!

Svennie Waanders

Ik heb geen gedragsprobleem, jij hebt een probleem met mijn gedrag. Dat is jouw probleem, niet het mijne”; zou een leerling kunnen zeggen. Graag breng ik samen met jou het gedrag in kaart en kunnen we samen kijken welke handvatten nuttig en toepasbaar zouden kunnen zijn om mogelijk meer structuur/duidelijkheid aan te brengen binnen jouw lessen. Ik heb veel ervaring met het lesgeven aan meervoudig gehandicapte leerlingen, leerlingen met autisme, ben ik afgestudeerd gedragsexpert en heb daarnaast kinderpsychologie gestudeerd. Tevens werk ik in de praktijk met NmG (Nederlands met Gebaren) en ben ik cultuurcoördinator.

svennie.waanders@deparelhaarlem.nl

 

Mariska Bunschoten

Ik ben Mariska Bunschoten en ben leerkracht en gedragsspecialist op de Martin Luther Kingschool/Hildebrandschool. Mijn specialiteiten zijn kinderen met autisme, structuur, hulp bij klassenmanagement. Ik ben dan vooral bezig met het kijken naar het kind: Wat ligt er achter het gedrag dat een kind laat zien? Hierdoor kijken we naar wat heeft het kind nodig heeft, maar ook wat heeft de leerkracht nodig om dit kind te kunnen begeleiden. Verder mag ik in maart starten aan de opleiding specialist hoogbegaafdheid. Dus ook die vragen hoor ik dan graag!

mariska.bunschoten@spaarnesant.nl

 

Sanne Moison

Ik ben momenteel werkzaam op de Martin Luther Kingschool in groep 6A. Ondanks dat ik nog niet heel lang werkzaam ben in het onderwijs heb ik de afgelopen jaren voor verschillende groepen gestaan. Het gedrag van kinderen, ongeacht de leeftijdscategorie, heeft mij altijd geïnteresseerd. Vragen waar ik bijvoorbeeld graag mee aan de gang ga zijn: “Welk factoren spelen mee in het gedrag dat een kind laat zien?” en “Hoe kan ik, als leerkracht, hier positieve invloed op uitoefenen?” Omdat ik mijn kennis graag uitbreid volg ik momenteel de opleiding Gedragsspecialist bij het CED. Mijn expertise ligt vanuit mijn eigen school en de opleiding bij de leerlijn Leren leren en Positive Behaviour Support.

sanne.moison@spaarnesant.nl

 

Sabine Piters

Ik ben leerkracht en gedragsspecialist op De Zuiderpolder. Gedrag houdt in stand door de omgeving die het doet. Gedrag ligt nooit alleen bij het kind, er is altijd een wisselwerking of een tricker waardoor gedrag wordt uitgelokt. Door samen met het kind, de collega en of ouder mee te kijken zoeken we samen naar een oplossing die voor iedereen goed voelt. Ook praat ik liever mét het kind dan óver het kind, zij kunnen vaak goed aangeven wat er speelt en wat hen kan helpen om het beter te laten gaan.

sabine.piters@zuiderpolder.nl

 

Maaike Visser

Naast dat ik het heel leuk vind om voor de klas te staan, ligt mijn interesse ook bij gedrag. Daarom heb ik vorig jaar besloten om de Master Educational Needs te volgen. De kennis die ik daar heb opgedaan wil ik graag met iedereen delen. Het heeft mij veel zelfvertrouwen gegeven en dat zou ik iedereen gunnen. Zit je even met je handen in het haar? Weet je even niet meer hoe je moet inspelen op specifieke onderwijsbehoeften? Ik wil graag samen jou naar zoeken naar een passende oplossing, zodat je weer vol zelfvertrouwen voor de klas staat!

maaike.visser@spaarnesant.nl

 

Coördinator

Emma Pels Rijcken is leerkracht en IB’er op de Hannie Schaft. Ik ben zoveel mogelijk bezig met het kijken naar het kind en diens (onderwijs)behoeften. Wat ligt er achter het gedrag dat een kind laat zien? Door veel in gesprek te gaan met kinderen, ouders en leerkrachten probeer ik aan te sluiten bij wat het kind nodig heeft om zo goed mogelijk in zijn vel op school te verschijnen. Ik ben naast IB’er en leerkracht ook orthopedagoog en mag diverse onderzoeken uitvoeren (intelligentietesten, psychologisch en/of sociaal emotioneel onderzoek). Ik denk en kijk graag mee bij casussen om zo een ander licht op de situatie te werpen.

Meer info of aanmelden?

Data

  • 3 december 2019
  • 25 februari om 16.00 uur op de Zuiderpolder
  • 15 april om 15.00 uur op de Martin Luther King (Plein Oost)
  • 4 juni om 16.00 uur op de Parel