De logopedische screening bij kleuters in de gemeente Haarlem sinds een aantal jaren uit het aanbod van de GGD wegbezuinigd. Hierdoor merken wij in onze praktijk dat sommige logopedische hulpvragen bij kinderen te laat (of helemaal niet) worden gesignaleerd. Om te zorgen dat deze hulpvragen toch worden gesignaleerd hebben is er een scholingsaanbod ontwikkeld. We leren leerkrachten van de onderbouw om logopedische hulpvragen te herkennen en kunnen zij ouders adviseren om naar een logopedist te gaan.
Jaarlijks bieden wij met veel plezier en succes deze cursus aan aan een aantal leerkrachten. Een aantal van hun opmerkingen naar aanleiding van de cursusmiddagen waren:
‘Hele duidelijke handvaten voor in de klas, aanrader! Ik zou deze cursus zeker aanraden! Omdat we op onze scholen geen screening meer hebben geeft dit een veel beter beeld wanneer en bij welke problemen we aan logopedie moeten denken. Ik raad deze cursus aan omdat je meer informatie krijgt over diverse taalproblemen en eerder leerlingen van een klas kan signaleren en doorverwijzen. Zeker aanrader, het opende mijn ogen voor de wereld van de logopedie en het veranderde mijn kijk (en luisteren) op de kinderen in de klas.’
Deze cursus is bedoeld voor leerkrachten uit het reguliere basisonderwijs die werken met kinderen in groep 1, 2 en de betrokken (interne) begeleiders. Uiteraard is deze cursus ook erg zinvol voor leerkrachten van groep 3 en hoger om zich te bekwamen in het onderkennen van logopedische problemen.
Doelstelling: De leerkracht kan op een zo betrouwbaar mogelijke wijze symptomen in de spraak- en taalontwikkeling die mogelijk duiden op een logopedische problematiek bij kinderen in de leeftijd van 4 – 6 jaar signaleren en kent de procedure om van signalering tot screening/behandeling door de logopedist over te gaan.
De hoofddoelstellingen zijn:
- normale ontwikkeling van de logopedische aandachtsgebieden herkennen bij kinderen van 4 – 6 jaar;
- een afwijkende ontwikkeling van de logopedische aandachtsgebieden herkennen bij kinderen van 4 – 6 jaar;
- het verschil kennen tussen zichtbare, hoorbare en verborgen logopedische stoornissen;
- de gevolgen kennen van te late signalering van zichtbare, hoorbare en verborgen logopedische stoornissen, beperkingen en/ of handicaps;
- bewust worden van de betrouwbaarheid en onbetrouwbaarheid van de eigen vrije observatie in de groep. De leerkracht onderkent het nut van gerichte observatie;
- zich bewust zijn van het verschil tussen testgedrag en stimulerend gedrag;
- de eigen mogelijkheden en aanwezige didactische middelen inventariseren op bruikbaarheid voor een zo betrouwbaar mogelijke signalering van mogelijke logopedische problemen;
- de situatie in de groep zo organiseren en aanpassen dat zij of hij op haar eigen manier tot een zo betrouwbaar mogelijke signalering komt;
- weten welke stappen dienen te worden ondernomen om van signalering tot screening/behandeling door de logopedist te komen.
Data
24 januari én 14 februari van 15.00-18.00 uur
Je ontvangt tijdens de cursus de cursusmap en het prentenboek: P-p-papegaai is jarig, logopedie in een notendop.
Inschrijven
Om je in te schrijven moet je ingelogd zijn.
Cursuslocatie
Logopedisch Centrum Haarlem
Haarlem
Spaarndamseweg 90
Haarlem,
2021 CB
Cursus door
Yara de Jonge
De cursus ‘Logopedie in een notendop’ wordt gegeven door Yara de Jonge, sinds 2014 werkzaam als logopedist bij Logopedisch Centrum Haarlem. ‘De inhoud van deze cursus wordt steeds relevanter. Door de huidige wachtlijstproblematiek bij logopedisten in de gehele regio is het voor leerkrachten fijn om te weten wat in de spraak- taalontwikkeling ‘normaal’ is en wanneer doorverwijzen handig is. Zo kunnen wij de kinderen die logopedie het hardst nodig hebben, hopelijk zo snel mogelijk op weg helpen.’