Inspiratiemarkt Sterke Basis
Wil je meer weten over beoordelingscriteria? Ben je nieuwsgierig hoe je aanvankelijk lezen in groep 3 aan kan bieden zonder methode? Of hoe je de taallessen kan koppelen aan wereldoriëntatiethema’s? Ben je geïnspireerd door Marten’s lezing op je school en toe aan een verdieping? Of wil je meer weten van Teach Today?
Op 19 maart delen collega’s uit de praktijk en ervaringsdeskundigen hun kennis met jou! Je kunt twee workshops volgen, kijk dus alvast wat jou interesseert! Bij binnenkomst kun je je keuze aangeven. Kom op tijd, want vol is vol!
Welke workshops zijn er?
Hoe zet je IEP LVS zo formatief mogelijk in – Peggy, Irene
Wij willen jullie graag informeren over hoe wij gestandaardiseerde toetsen op een waardevolle manier gebruiken en implementeren in het lesgeven.
Praktijkvoorbeeld Lara Barzilay – taal koppelen aan wereldoriëntatie/thema’s
Lara vertelt hoe je taallessen waardevol kunt ontwerpen, zodat kinderen zich betrokken voelen, intrinsiek leren, nieuwe vaardigheden ontwikkelen en het thema nog meer gaat leven.
Presentatie taalapp Teach Today – Dagmar, Wouter, Niels
Teach Today heeft in samenwerking met Spaarnesant een nieuwe app ontwikkeld waarmee je taalonderwijs formatief kunt volgen. En dit geldt voor taalonderwijs in de meest brede zin van het woord. Voor de domeinen lezen, spellen, taalbeschouwing, schrijven en mondelinge taalvaardigheid zijn de diverse criteria in kaart gebracht die nodig zijn om de referentieniveaus 1F en 2F te behalen. In de app kun je iedere leerling volgen in zijn of haar taalontwikkeling (beter dan welke LVS-toets ook) en op basis hiervan je lesaanbod formatief inrichten. Na afloop zul je concluderen dat de leerlijnen voor de diverse taaldomeinen een stuk eenvoudiger in elkaar steken dan je denkt.
Praktijkvoorbeeld Margriet Oostwouder- combinatie lezen/stellen
Margriet Oostwouder is leerkracht en taalcoördinator op De Peppelaer. Op deze school worden het begrijpend lezen, schrijven (stellen) en mondelinge taalvaardigheid geïntegreerd en zonder methode aangeboden. Tijdens deze workshop geeft Margriet volop ideeën voor alle jaargroepen over hoe je met rijke teksten goed leesonderwijs kunt verzorgen en dit kunt combineren met stellen. Je leert hoe je je lessen voorbereidt, waaraan teksten moeten voldoen en hoe je ze betekenisvol kunt maken en kunt combineren met schrijfopdrachten. Aan het einde ga je vol inspiratie naar huis!
Workshop criteriumgericht beoordelen met de referentieniveaus (beginners) – Marten
Als je wilt stoppen met toetsen die het niveau van leerlingen bepalen door ze te vergelijken met het gemiddelde (en dat wil je!), dan rijst de vraag: maar hoe kunnen we dan wel weten wat de kinderen hebben geleerd? Het antwoord is: zeker weten in onderwijs bestaat niet, maar goed kijken helpt. Deze workshop laat zien hoe de beschrijving van de referentieniveaus rekenen en taal kunnen helpen bij het beoordelen van leerprestaties en producten van kinderen en het zicht op ontwikkeling kunnen verbeteren.
Workshop criteriumgericht beoordelen (gevorderden) – Marten
Als je eenmaal hebt gezien dat criteriumgericht beoordelen de beste manier is om de leervorderingen van kinderen te volgen dan krijg je natuurlijk ook te maken met vragen, bijvoorbeeld:
- Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen “eerlijk” worden beoordeeld?
- Hoe maak je toetsen die gebaseerd zijn op criteria?
- Hoe zorg je voor een dekkend aanbod aan leeractiviteiten?
- Hoe houd je je werkdruk voor leraren binnen de perken?
Met degenen die al bezig zijn met criteriumgericht beoordelen gaan we over deze vragen in gesprek en hopen we van elkaar te leren…
Praktijkvoorbeeld Jelle Hageman en Mieke Weisscher – ZIN IN LEZEN: voorbereidend lezen in groep 1/2 en aanvankelijk lezen zonder methode in groep 3
Het werkte gewoon niet meer voor ons: Veilig Leren Lezen.
De schoen wrong aan alle kanten. Het grote verschil in letterkennis tussen de kinderen laat zich simpelweg niet voldoende vangen in een raketje of een maantje. Kinderen die al hele boeken kunnen lezen moeten ineens de ‘i’ van ‘ik’ gaan leren. En kinderen zaten bovendien hele dagen lijntjes te trekken tussen een letter en een plaatje. Lekker demotiverend voor zowel de kinderen als de leerkracht 🙁.
Dat moest dus anders: een hoge betrokkenheid bij kinderen, dáár gaan we voor. Je kent het wel: een vonkeling in de ogen, kinderen die op het puntje van hun stoel zitten en niet te stoppen zijn van het enthousiasme. Kortom: kinderen staan AAN!
We volgen daarom het traject ‘Zin in Lezen’. Dat begint al in groep 1 en 2. Het leesonderwijs wordt hierbij volledig gekoppeld aan een thema. Geen suffe werkboekjes, maar lezen (en schrijven!) vanuit de ervaringen die de kinderen opdoen tijdens zo’n thema, want daar zit nou net die hoge betrokkenheid die we zoeken. We maken gebruik van uitdagende, aansprekende themateksten met moeilijke woorden en daarnaast produceren de kinderen zelf veel teksten. Ja, óók de kleuters! Bovendien verbinden we veel taal aan het spel in de themahoek. Het resultaat? We zien kinderen die plezier hebben in het lezen en enorme stappen maken. En niet in de laatste plaats: de leerkracht heeft zelf ook enorm veel plezier in het werk. WIN-WIN!
Graag vertellen we je meer over deze aanpak en het traject waar we in zitten.
Leerjaar 9, een tussenjaar vol kansen – Andrea, Ursela
Stevig, vol vertrouwen en met zelfkennis naar het voortgezet onderwijs. Sommige kinderen gun je extra tijd, in de vertrouwde omgeving van een basisschool. Om net die vaardigheden te leren die nodig zijn voor de overstap. Om hun potentieel optimaal te benutten. Om hun zelfvertrouwen te boosten. Om te wennen aan huiswerk, plannen en middelbare schoolvakken.
Programma:
15.15 inloop
15.30 workshop ronde 1
16.10 wissel
16.20 workshop ronde 2
17.00 einde
Inschrijven
Om je in te schrijven moet je ingelogd zijn.
Cursuslocatie
Ter Cleeff
Haarlem
Santpoorterplein 28
Haarlem,
2023 DN