Het ABC van motivatie – lesgeven met meer energie en plezier
In het kort
Je wilt dat je leerlingen gemotiveerd, betrokken en zelfstandig aan het werk gaan. In de praktijk kost dat soms veel energie: overgangen duren lang, leerlingen verliezen hun focus of lijken moeilijk mee te krijgen. De training Het ABC van motivatie helpt je met meer gemak, plezier en rust les te geven.
Geen ingewikkelde methode, maar één praktische tool die je altijd kunt gebruiken om een positief leerklimaat te creëren – met meer eigenaarschap, participatie en focus bij je leerlingen.
Wat je leert
Tijdens deze training leer je hoe je in jouw dagelijkse praktijk kunt inspelen op de drie psychologische basisbehoeften van leerlingen: Autonomie, verBondenheid en Competentie – samen het ‘ABC’ van motivatie. Je ontdekt het verschil tussen motivatie en moetivatie, leert waar apathisch of passief gedrag vandaan komt en hoe je dit kunt ombuigen. Door ruimte te geven, beter contact te maken en succeservaringen te stimuleren, groeit de motivatie én het plezier – bij je leerlingen én bij jezelf.
De training is gebaseerd op het boek Het ABC van motivatie in het onderwijs van Maarten Vansteenkiste en Bart Soenens. Deze korte en toegankelijke uitleg van de Zelfdeterminatietheorie (ZDT) laat zien hoe autonomie, verbondenheid en competentie essentieel zijn voor duurzaam leren en lesgeven.
Voor wie
Deze training is bedoeld voor:
-
leerkrachten die meer rust, focus en motivatie in hun klas willen;
-
leerkrachten die het gedrag van leerlingen beter willen begrijpen en positief willen beïnvloeden;
-
iedereen die wil werken aan een plezierig, motiverend leerklimaat waarin leerlingen verantwoordelijkheid nemen voor hun leren.
Inschrijven
Om je in te schrijven moet je ingelogd zijn.
Cursuslocatie
De Wilgenhoek
Haarlem
Wilgenstraat 81
Haarlem,
2023 NN
Cursus door
Eva Koper
Talentfluisteraar, talentbouwer, coach en leerkracht op de Wilgenhoek. Talentfluisteren is een sprankelende manier om kinderen in hun kracht te zetten. Vanuit het netwerk Talentenbouwers ben ik in staat vele werkvormen te bundelen en theorie met praktijk te laten versmelten. Het talentgericht werken met kinderen brengt veel nieuwe inzichten die ik graag met collega’s deel.