Pedagogisch Tact
‘Het goede doen op het juiste moment, ook in de ogen van de leerling’
In de nieuwe koers van Spaarnesant: Het Kompas, staat dat we gaan werken vanuit onze pedagogische opdracht.
Maar hoe doe je dit?
Doelgroep
Wat
In het traject Pedagogische Tact zet je vragen centraal die gaan over de interactie tussen jou en je leerlingen en hun ouders, zoals:
- Wat schuilt er achter het (soms uitdagende) gedrag van leerlingen? Hoe wil ik als leraar zijn voor mijn leerlingen/studenten en waar neem ik ze mee naartoe? Hoe bouw ik verder aan een stevige (werk)relatie met mijn leerlingen, ook met die ene moeilijk bereikbare?
- Welke patronen zijn er in mijn pedagogisch handelen gekomen die niet of niet meer behulpzaam zijn? Hoe doorbreek ik die?
- Hoe kan ik me meer bewust worden van de emoties en gedachten die mijn reacties op bepaalde leerlingen (en ouders) beïnvloeden?
Hoe
Jouw onderwijspraktijk is je werkmateriaal en jouw pedagogische kompas geeft richting aan je ontwikkeling. In de groep waarmee je werkt ben je bereid om echt in de spiegel te kijken als het gaat om jouw pedagogisch handelen en je te laten steunen door de anderen deelnemers. Uiteraard vragen we jou ook om als steunbron te fungeren voor de anderen in de groep. Ook jouw eigen leerlingen zullen hierin een belangrijke bron van inspiratie zijn.
Er is veel ruimte voor eigen leervragen, waarmee je dit traject vooral zelf zin en betekenis geeft. Tussen de bijeenkomsten werk je met praktijkopdrachten. Het streven is om steeds vaker ‘het goede te doen, op het juiste moment, óók in de ogen van de ander’.
Vier aandachtsgebieden
In het traject Pedagogische Tact (PT) staan vier ‘aandachtsgebieden’ centraal.
- Pedagogische opdracht. Wat is volgens jou de bedoeling van onderwijs in relatie tot de samenleving? En wat betekent dit voor je rol en verantwoordelijkheid in de ontwikkeling van leerlingen?
- De leraar is zijn eigen belangrijkste instrument. Inzicht in eigen kwaliteiten en die manifesteren in je handelen.
- Leerling zien als partner en actor. Kennis van de leerling, perspectief van de ander kunnen en willen innemen.
- Leraar zijn binnen een team. Een onderzoekende en open houding in het team, werken vanuit een gezamenlijke visie en elkaar als steunbron ervaren.
Wat brengt het je
Je wordt je bewuster van je handelen en het effect ervan op de ander. De relatie met je leerlingen en collega’s wordt rijk en voedend. Je bouwt een nieuw handelingsrepertoire op. En je staat steviger, omdat je hebt geleerd je keuzes te legitimeren. Je ervaart meer rust en ruimte in je dagelijkse werk, juist door aandacht te geven aan wat jij écht belangrijk vindt. De waan van de dag, of wat er allemaal moet nemen minder vaak de overhand.
Data
Het open individuele traject bestaat uit 5 bijeenkomsten van 5 uur. Daarnaast werk je zelf (samen of alleen) aan tussentijdse praktijkopdrachten.
Van 13.00-18.00 uur
(*overleg met je directie of je mee kan doen, omdat dit deels onder schooltijd is)
maandag 27 maart
maandag 15 mei
vrijdag 2 juni
maandag 12 juni
maandag 26 juni
Inschrijven
Om je in te schrijven moet je ingelogd zijn.
Cursuslocatie
M.L. King/ Plein Oost Haarlem
Van Zeggelenplein 31a
Haarlem,
2032 KA
Nederland
Cursus door
Martijn Galjé
Martijn Galjé is docent bij NIVOZ, waar hij het traject Pedagogische Tact begeleidt. nivoz.nl