Laden Cursussen

Pedagogisch adviseren

Naar een echt advies zonder uitstroomstrookje …

Aanleiding

Er is veel discussie over de rol van gestandaardiseerde toetsing in het adviesproces. Dat komt onder meer door het proefschrift van Karen Heij. Hoewel dat vooral gaat over de eindtoets van het CITO (en andere eindtoetsen), is de kern van het probleem op alle gestandaardiseerde toetsen van toepassing. De basis van deze toetsen is smal (alleen wat gemakkelijk objectief toetsbaar is wordt getoetst) en de indeling van de kinderen in niveaus ten opzichte van het gemiddelde is leidend.

De overheid heeft besloten om de eindtoets weer belangrijker te maken door de toets (hij heet dan doorstroomtoets) vóór het eindadvies af te nemen. Gezien de inhoudelijke tekortkomingen van de toets willen wij met jullie nadenken over een adviestraject zonder uitstroomstrookje op basis van het volgsysteem.

Programma

  • Inleiding: waarom willen we adviseren zonder uitstroomstrookje?
  • Workshop: hoe komen we tot een afgewogen adviestraject, waarin een completer beeld van de mogelijkheden van kinderen wordt “gematcht” met de wensen van kind en ouders.
  • Opbrengst: hoe ziet ons ideale adviestraject er mogelijk uit?
  • Afsluiting met borrel

Doelgroep

  • Leerkrachten groep 6, 7, 8
  • IB-ers
  • Directieleden

Datum

17 januari 2023

15.30-17.00 uur

  • 17 jan 2023
  • Van 15:30 uur
  • Tot 17:00 uur
  • Spaarnesant
  • Werkgroep pedagogisch adviseren
  • Leren van én met elkaar
  • 8 plekken
  • Categorie 0

Inschrijven

Om je in te schrijven moet je ingelogd zijn.

Heb je nog geen account aangemaakt? Registreer je op deze pagina!

Cursuslocatie

Spaarnesant Haarlem

Schipholpoort 2
Haarlem, 2034 MA

Cursus door

Werkgroep pedagogisch adviseren

Leden van deze Spaarnesant werkgroep zijn: Marten Elkerbout, Sanne Groot, Dagmar Jeurissen, Irene de Later, Cathelijne Thomas en Arlette van der Veldt.  

Wil je niets missen? Bekijk dan ons gehele aanbod.

Volledige aanbod