
Executief functioneren en de overstap van primair naar het voortgezet onderwijs
Wat ga jij morgen anders doen in de klas om gelijke kansen te bieden?
Meld je nu aan voor de kennismiddagen van het collectief Kansengelijkheid van Spaarnesant. Het is voor leerkrachten van groep 5 t/m 8.
In twee middagen gaan we dieper in op wat executief functioneren is en het belang van deze functies te trainen in het kader van kansengelijkheid en op welke wijze jij als leerkracht een rol kan spelen om de overstap van PO naar VO zo goed mogelijk te ondersteunen in de klas. De executieve functies omvatten zo’n beetje alle vaardigheden die een kind nodig heeft om aan de eisen te kunnen voldoen die op school, thuis en onder vrienden aan hem/haar worden gesteld.
Bijeenkomst 1:
- Uitleg zelfregulering/executieve functies
- Koppeling zelfregulering kansengelijkheid
- In beeld krijgen zelfregulering -> Zo! vragenlijst
Bijeenkomst 2:
- Terugkoppeling kennis zelfregulering en ervaringen
- Transfer observaties naar interventies om de ontwikkeling van zelfregulering te stimuleren
- Plan van aanpak gericht op de leerling/groep
Data
Donderdag 27 oktober van 15.30-17.00 uur
Donderdag 24 november van 15.30-17.00 uur
Inschrijven
Om je in te schrijven moet je ingelogd zijn.
Cursuslocatie
De Zonnewijzer 2 Haarlem
Planetenlaan 168
Haarlem,
2024 EN
Cursus door

Brenda Takens
Intern begeleider, gedragsspecialist op OBS de Zonnewijzer. Als intern begeleider draag ik zorg voor alle leerlingen. Sommige leerlingen hebben net dat beetje extra ondersteuning nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen. Vanuit mijn rol als agendacommissie bij de BOVO Zuid-Kennemerland benadruk ik graag de verbinding tussen het primair onderwijs (PO) en het voortgezet onderwijs (VO).

Kirsty Paap
Leerkracht groep 8 en HB-specialist op OBS de Zonnewijzer. Tijdens mijn opleiding heb ik een training ontwikkeld voor leerkrachten om vaardiger te worden in het trainen van executieve functies bij HB-leerlingen. Ik ben van mening dat leerkrachten een grote bijdrage leveren in het vaardiger maken van kinderen op het gebied van executieve functies.