Laden Cursussen

Effectieve didactiek voor onderwijsondersteuners serie 2

Focus op leren creëren en hoge verwachtingen hebben

Doelgroep: onderwijsassistenten, leraarondersteuners en pedagogisch medewerkers.

Reacties van deelnemers:

” Ik gaf als reactie dat ik, naast de training, het al heel waardevol vond om andere ondersteuners te spreken. Hoe doen zij het? Hoe ziet hun dag eruit? Het is namelijk best een grijs gebied van wat tot je taken behoort en hoe daar een goede lijn in te vinden met je collega’s. Ik zou daarom zeker open staan voor brainstormsessies met andere ondersteuners hoe je dit binnen Spaarnesant wellicht nog beter vorm kunt geven.”

“Ik heb gistermiddag heel positief ervaren. De trainer is erg aardig en weet de stof goed over te brengen. Hij gaat vlot door de stof heen en geeft ons ruimte om met elkaar te overleggen.mWe leren veel van elkaars ideeën en hadden ook de tijd om deze met elkaar uit te wisselen. Kortom, een leuke en inspirerende middag.”

Het onderwijs is continu in ontwikkeling. Zo wordt onderwijs steeds digitaler en wordt het onderwijs steeds meer gericht op het individu. Alles om kinderen beter onderwijs te bieden, in een passende leeromgeving. Als onderwijsassistent, pedagogisch medewerker of leraarondersteuner is het belangrijk om ook met deze innovaties en ontwikkelingen mee te gaan. Nieuwe vaardigheden aanscherpen, of ontwikkelen, ten einde een betere leerervaring voor de kinderen te kunnen bieden. Bij deze training ligt de focus op jouw effectiviteit en het verhogen van jouw werkplezier, om de leerlingen zo succesvol mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkeling, waarbij we jou voorzien van praktische kennis om nog meer impact te maken in de klas.

Training 1:

Wat is het belang van voorkennis activeren en hoe activeer ik deze bij al mijn leerlingen?
Wat is het belang van concrete doelen stellen? Hoe stel ik concrete doelen op en hoe geef ik feedback hierop en evalueer ik ze met de leerlingen? Hoe weet ik of het leerdoel die de leerkracht mij meegeeft uitvoerbaar is? Welke vragen kan ik de leerkracht hierover stellen?
Wat is het belang van de les voor de leerlingen en hoe deel ik dat?
Gezamenlijk voorbereiden van lesbegeleidingen van de volgende dag.
Communicatie en samenwerking met de leerkracht.

Training 2:

Het verschil tussen feitelijke en procedurele leerstof wordt verteld waardoor je bewust wordt welke techniek je toepast tijdens de instructie.
Gezamenlijk voorbereiden van lesbegeleidingen van de volgende dag.
De technieken controle van begrip, voordoen, uitleggen en modelen (hardop denken) komen aan de orde (de IK fase)
Communicatie en samenwerking met de leerkracht

Training 3:

Het belang van de overgang van de ik-wij-jullie-jij fases in de instructie komt aan bod met daarbij de begeleide inoefening (van zowel procedurele als feitelijke leerstof).
Het effect van herhalen.
Hoe kan ik coöperatieve werkvormen inzetten tijdens mijn begeleiding?
Herhalen en inoefenen.
Gezamenlijk voorbereiden van lesbegeleidingen van de volgende dag.
Communicatie en samenwerking met de leerkracht.

Basis van alle trainingen: focus op leren creëren en hoge verwachtingen hebben naar de leerlingen, waarbij je continu zo veel mogelijk leerlingen tegelijk activeert. Tijdens de trainingen is er veel interactie, staan de vragen vanuit de praktijk continu centraal en wordt er gezamenlijk voorbereid zodat het geleerde direct in de praktijk wordt meegenomen.  Voor een duurzaam resultaat raden we je aan om gedurende de trainingen een buddy te vragen binnen de school (een leerkracht of de IB-er) om daarmee ook in de praktijk begeleiding te krijgen op het geleerde en een aanspreekpunt te hebben voor vragen.

E-learning: Na afloop van de 3 trainingen krijgen alle deelnemers toegang tot de e-learning Effectieve Didactiek voor de onderwijsassistent. Deze e-learning kun je nog een jaar inzetten om stof te herhalen en terug te zoeken. De genoemde opdrachten in de e-learning kun je in de praktijk uitvoeren.

Data

3 donderdagmiddagen van 14.30 – 17.00 uur** en gaat altijd door, bij voorkeur live en anders online.

10 februari

10 maart

31 maart

**overleg met je directeur of je deze middagen naar cursus kunt. Een artikel hierover voor schoolleiders vind je hier.

De cursus is uit het budget van de NPO middelen.

 

  • 10 feb 2022
  • Van 14:30 uur
  • Tot 17:00 uur
  • Spaarnesant
  • Lotte Heij
  • Leren van én met elkaar
  • 0 plekken
  • Categorie 0

Inschrijven

Om je in te schrijven moet je ingelogd zijn.

Heb je nog geen account aangemaakt? Registreer je op deze pagina!

Cursuslocatie

Spaarnesant Haarlem

Schipholpoort 2
Haarlem, 2034 MA

Cursus door

Lotte Heij

Lotte Heij is trainer bij Klaarr een onderwijsadviesbureau dat scholen helpt bij het vormgeven van uitdagend en toekomstbestendig onderwijs.

Wil je niets missen? Bekijk dan ons gehele aanbod.

Volledige aanbod